رفتن به محتوای اصلی
x

برگزاری مراسم هفته درختکاری در دانشکده منابع طبیعی در قالب سومین زیست بوم گفتگو

به همت معاونت دانشجویی دانشکده منابع طبیعی جلسه بزرگداشت هفته منابع طبیعی (15 لغایت 21 اسفند ماه) و روز درختکاری با حضور اساتید، کارکنان، دانشجویان از دانشکده­های مختلف، اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان و همچنین کارکنان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان در سالن آمفی تئاتر دانشکده منابع طبیعی در چهار بخش سخنرانی علمی، انجام پنل تخصصی نقد پروژه درختکاری سازمان جنگل­ها و مراتع، تقدیر از برگزیدگان مسابقه کتابخوانی نجات محیط زیست  و انجام درختکاری نمادین برگزار گردید.

در بخش اول پروفسور لیو وینجیانگ از موسسه تحقیقاتی جغرافیا و اکولوژی چین با ارایه سخنرانی علمی در مورد اتنوبوتانی (گیاه مردم شناسی ) به پیشینه و سوابق این دانش در کشور چین پرداخت و با اشاره به وجود بیش از 12 هزار گونه دارویی در کشور چین و وجود دانش بومی گسترده در این کشور، راهکارهای تحقیقاتی و اجرایی استفاده از این دانش بومی را ارایه نمود.

در بخش دوم آقای دکتر سید حمید متین خواه، دکتر مسعود برهانی و پروفسور لیو وینجیانگ به ارایه دیدگاه­های خود در مورد پروژه کاشت 1 میلیارد درخت در سطح کشور پرداختند. آقای دکتر مسعود برهانی عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان، این پروژه را با ارایه کلیپ هایی معرفی نمود و بیان داشت که در خصوص اجرای این پروژه بایستی بدون شتاب زدگی عمل کرد و جلوگیری از تخریب جنگل ها و احیای جنگل های تخریب شده اولویت بیشتری دارد.

آقای دکتر سید حمید متین خواه عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی ضمن اشاره به روند درختکاری به شیوه علمی مشکلات تهیه نهال در مقیاس وسیع را متذکر شد و تجربه های موفق و ناموفق در پروژه های بزرگ درختکاری در گذشته در سطح کشور را اشاره نمود.

پروفسور لیو وینجیانگ نیز دو پروژه موفق و ناموفق در کشور چین را معرفی نمود که در پروژه ناموفق به دلیل اینکه درخت صنوبر برای این پروژه انتخاب شده بود، نیاز آبی بالای این گونه منجر به کاهش سطح سفره آب زیرزمینی شد که دولت چین در سال های بعد این درختان را با گونه های مقاوم و سازگار با شرایط محیطی شمال غرب کشور چین جایگزین نمود. لیو وینجیانگ پروژه موفق را مربوط به پروژه کمربند سبز در بزرگراه تریم در بیابان تاکلاماکان بعنوان طولانی ترین بزرگراه در بیابان های دنیا دانست. این بزرگراه با هدف انتقال نفت و کالاهای دیگر توسط یک شرکت نفتی ایجاد شد ولی به دلیل اینکه در اطراف این بزرگراه تپه های شنی وجود دارند و این ماسه های روان باعث پوشیده شدن  و محو شدن مسیر بزرگراه می گردیدند  دولت چین تصمیم گرفت  اجرای نوارهای درختکاری در هر دو طرف بزرگراه به عرض 80 متر را  اجرا کند.  ایشان اشاره کردند که طول کل بزرگراه 552 کیلومتر است که تقریباً 446 کیلومتر آن در مناطق غیر مسکونی پوشیده شده توسط تپه های شنی متحرک به ارتفاع 20 متر قرار گرفته است. برای انجام این پروژه یک سیستم آبیاری عظیم اجرا شد که آب را از مخازن زیرزمینی پمپ می کند تا این اکوسیستم مصنوعی را حفظ کند. ایشان اشاره کردند که صدها کارگر در هر چهار کیلومتر در امتداد جاده مستقر شدند تا درختان کاشته شده را آبیاری کنند . آب از چاه هایی تامین می شود که در عمق 100 متری به یک سفره زیرزمینی که در زیر بیابان قرار گرفته و به نوبه خود از رودخانه هایی که از کوه های اطراف سرازیر می شوند تغذیه می شود. با وجود محتوای بالای نمک در آب، کمربند سبز همچنان به رشد خود ادامه می دهد. به دلیل هزینه بالای نگهداری این درختان که عمدتا گونه های اسکنیل، گز و تاغ می باشند گونه های دارویی در زیر تاج پوشش این درختان کشت شدند که با فروش آنها هزینه نگهداری این فضای سبز بصورت پایدار تامین می شود. جمع بندی این جلسه این بود که عنوان این طرح " طرح مردمی کاشت یک میلیارد اصله درخت در ایران" است حال آنکه مردم و سازمان های مردم نهاد در پیشنهاد این طرح نقشی نداشته­اند و علیرغم مزیت های خوب درختکاری، مشکلات عدیده کم آبی وسیع، بروز خشکسالی های ممتد و عدم وجود زیرساخت های مناسب برای تهیه نهال و اجرا و نگهداری درختان کاشته شده در این سطح از مشکلات این طرح است که لازم است مورد توجه تصمیم گیران قرار گیرد. در انتهای جلسه به تعداد 12 نفر از دانشجویان برگزیده مسابقه کتابخوانی نجات محیط زیست جوایزی اهدا شد و به طور نمادین چند اصله نهال در کنار دانشکده منابع طبیعی توسط دانشجویان غرس شد.

1235678

 

تحت نظارت وف ایرانی