رفتن به محتوای اصلی
x

چاپ كتاب زیست جغرافیای تبارشناختی ترجمه شده توسط دكتر يزدان كيواني

كتاب "زیست جغرافیای تبارشناختی" توسط جناب آقاي دكتر يزدان كيواني، عضو هيات علمي گروه شيلات دانشكده مهندسي منابع طبيعي ترجمه شده و در انتشارات انجمن ماهی شناسی ایران به چاپ رسيده است.

متن زير قسمتي از پيشگفتار كتاب است.

زیست‌جغرافیا یا جغرافیای زیستی رشته بحث برانگیز و هیجان انگیزی است که رابطه تنگاتنگی با آرایه‌شناسی و سامانه‌شناسی موجودات دارد. برای هر دو مورد دانش روابط تكاملی بین موجودات ضرورت دارد و این علم سامانه‌شناسی است كه می‌تواند فرضیه‌های تبارشناختی آزمون‌پذیر را ایجاد و نهایتاً بهترین برآورد را از تاریخچه و روابط تكاملی ارایه نماید. زیست‌جغرافیا آمیزه پیچیده‌ای از زیست‌شناسی، زمین‌شناسی، سامانه‌شناسی و تکامل است. بنابر این تعجب‌آور نیست كه فهم آن نیازمند دانش وسیعی از فنون استحصال داده‌ها و روش‌های واكاوی بسیار متنوعی است. این كتاب خوانندگان را با فنونی كه اساس كار زیست‌جغرافیای تبارشناختی است و خصوصاً تفسیر روابط تكاملی، آشنا می‌كند. با پیشرفت‌های استخراج و توالی‌یابی DNA از سنگواره‌ها، احتمالاً در آینده شاهد اكتشافات عظیمی باشیم كه كم‌تر از سایر زمینه‌های دیگر نباشد.

این‌جانب تمام سعی خود را نموده‌ام تا ضمن انتقال درست مفاهیم، نسبت به متن اصلی وفادار بمانم. هم‌چنین سعی شده است تا حد ممكن از واژه‌های جاافتاده فارسی و یا در صورت نبود معادل فارسی، لغات مناسب برای اصطلاحات علمی به كار رود. با این‌حال در بعضی موارد به خاطر پیچیدگی موضوع و نیافتن لغات مناسب، این امر میسر نشده است. به همین خاطر، برای روشن‌تر شدن مطالب یك واژه‌نامه انگلیسی به فارسی و یك واژه‌نامه فارسی به انگلیسی در پایان كتاب آورده شده است.

 

 

دكتر یزدان كیوانی

دانشگاه صنعتی اصفهان

شهریور‌ماه 1402

تحت نظارت وف ایرانی