رفتن به محتوای اصلی
x

چاپ كتاب بوم شناسی تکاملی ترجمه شده توسط دكتر يزدان كيواني

كتاب "بوم شناسی تکاملی" توسط جناب آقاي دكتر يزدان كيواني، عضو هيات علمي گروه شيلات دانشكده مهندسي منابع طبيعي ترجمه شده و در انتشارات خورشید علم به چاپ رسيده است.

متن زير قسمتي از پيشگفتار كتاب است.

از زمان ارایه نظریه تکامل توسط داروین در "منشأ انواع"، همواره چه در غرب و چه در شرق عالم، چه در بین علمای تجربی و چه دینی، درک نادرست از این نظریه مشهود بوده است. شاید، اکنون درک و فهم درست این نظریه، بیش از هر زمان دیگری مهم باشد. این فقط به این دلیل نیست که در مورد ماهیت دقیق آن هنوز در قرن ۲۱ تردید وجود دارد، بلکه به‌خاطر این است که عدم درک صحیح از آن موجب بحث و جدل‌های بیهوده و بی‌حاصل شده و می‌شود. خصوصاً، این مجادلات در بین مذهبیون و غیرمذهبون، هم در دنیای مسیحیت و هم اسلام، بارزتر است.

شاید یکی از علل این اختلافات، قرار دادن خداوند در مقابل تکامل و عدم توانایی در جمع بین این دو مورد است؛ یا خلقت الهی یا تکامل طبیعی. در حالی که هیچ تضادی بین این دو نیست. آیات خلقت کتب آسمانی هم اگر در کنار سایر آیات تفسیر شوند، قابل فهم‌تر خواهند بود و تضاد موجود رنگ خواهد باخت. همان‌گونه که خداوند متعال از ارسال باد و انزال باران توسط خودش صحبت می‌کند، در حالی که همه می‌دانند که این پدیده‌های طبیعی توسط مکانیسم‌هایی که خود خداوند ایجاد کرده، صورت می‌گیرد، می‌توان همین مسئله را در مورد خلقت جهان نیز تصور نمود، به عبارتی، مکانیسم خلقت شاید تکامل باشد.

امروزه، با توجه به شواهد و قراین موجود، تقریباً در مورد وقوع تکامل اتفاق نظر وجود دارد و حداقل برای تفسیر شواهد زیستی، زمین شناسی، کالبدشناسی، فیزیولوژیکی و غیره و مهمتر از همه، ژنتیکی، نظریه علمی بهتری از نظریه تکامل داروین، ارایه نشده است. با این‌حال، در مورد نحوه و مکانیسم وقوع تکامل، اختلاف نظراتی وجود دارد. انتخاب یا گزینش طبیعی یکی از این مکانیسم‌هاست که توسط خود داروین ارایه شد. امروزه مکانیسم‌های دیگری مانند انواع جهش‌ها، نیز مطرح می‌شود.

پس از ارایه نظریه تکامل، همه علوم تجربی سعی در استفاده از تکامل برای توضیح و تفسیر مسایل علمی مربوط به خود کرده و امروزه تقریباً هیچ علم تجربی و یا حتی بعضاً غیرتجربی را نمی توان یافت که از آن بهره نبرده باشد. در مورد بوم‌شناسی نیز تکامل توضیحاتی ارایه کرد که درک ما را از بوم‌شناسی گسترش داد. دکتر «اریک آر. پیانکا» یکی از کسانی است که در این کتاب سعی کرده است به موضوع بپردازد و اهمیت تکامل در بوم‌شناسی را نشان دهد.

این‌جانب تمام سعی خود را نموده‌ام تا ضمن انتقال درست مفاهیم، نسبت به متن اصلی وفادار بمانم. هم‌چنین سعی شده است تا حد ممكن از واژه‌های جاافتاده فارسی و یا در صورت نبود معادل فارسی، لغات مناسب برای اصطلاحات علمی به كار رود.

دكتر یزدان كیوانی

دانشگاه صنعتی اصفهان

آذرماه 1402

تحت نظارت وف ایرانی