رفتن به محتوای اصلی
x

چاپ كتاب آبزی ‌پروری ارگانیک ترجمه شده توسط دكتر فاطمه پیکان حیرتی

كتاب " آبزی ‌پروری ارگانیک، آثار و تحولات آینده" توسط سرکار خانم دکتر فاطمه پیکان حیرتی، استادیار گروه شیلات دانشکده مهندسی منابع طبیعی و جناب آقای دکتر سیدمرتضی ابراهیم زاده، عضو بخش تحقیق و توسعه شرکت قره برون، بزرگترین تولیدکننده ماهیان خاویاری در ایران، ترجمه شده است. ویراستاری این کتاب توسط دکتر سالار درافشان، دانشیار گروه شیلات دانشکده انجام شده است. کتاب در شهریور 1402 توسط مرکز نشر دانشگاه صنعتی اصفهان منتشر و توزیع شده است. متن زير قسمتي از پيشگفتار كتاب است.

 

آبزی ‌پروری ارگانیک یک روش تولیدی جایگزین است که محرک آن علاقه روزافزون به استفاده پایدار از منابع است. این روش تولیدی، سامانة مدیریت مزرعه و تولید مواد غذایی است که ترکیبی از بهترین شیوه ‌های زیست‌ محیطی، سطح بالایی از تنوع زیستی، حفظ منابع طبیعی و بهره‌گیری از استانداردهای بالای رفاه حیوانات و روش تولید مطابق با اولویت مصرف ‌کنندگان خاص برای محصولات تولیدی با استفاده از مواد و فرایندهای طبیعی می‌باشد. بنابراین، آبزی‌پروری ارگانیک نقش اجتماعی دوگانه دارد، از یک سو وظیفه پاسخ به بازار خاص مصرف‌ کنندگان محصولات ارگانیک با کیفیت بالا را برعهده دارد و از سوی دیگر محصولات عمومی را که به حفاظت از محیط ‌زیست و رفاه حیوانات و توسعه روستایی کمک می‌کنند، ارائه می‌دهد (EC 834/2007). محصولات آبزی‌پروری ارگانیک شامل ماهی، صدف‌ها، سخت‌پوستان و جلبک‌ها (جلبک دریایی و فیتوپلانکتون) هستند. این کتاب به بررسی و ارزیابی موضوعات اصلی در زمینه آبزی ‌پروری ارگانیک می‌پردازد و برای نشان دادن چگونگی ارتباط این مفاهیم با چالش‌ها و تنگناهای تولید پایدار آبزی‌ پروری ارگانیک در اروپا ارائه شده است. موضوعات اصلی نشان‌دهندة چالش‌های اساسی صنعت آبزی ‌پروری ارگانیک عبارتند از: سیستم تضمین و صدور گواهی، تغذیه، تولیدمثل، طراحی سامانه تولیدی و رفاه حیوانات. علاوه بر این، تأثیر توسعة بالقوه و آتی دانش جدید را برای به ‌روز رسانی و اصلاح معیارها و استانداردهای آبزی ‌پروری برای تأمین محصولات با کیفیت بالا برای مصرف‌کنندگان، ارزیابی می‌کند.

کتاب حاضر از هشت فصل تشکیل شده است. این کتاب توسط جوزپه لمبو محقق ارشد علوم آبزی پروری، ایتالیا و النا منته، استاد دانشگاه دسالی، یونان در سال 2019 توسط انتشارات اشپرینگر منتشر شده است.

1

 

تحت نظارت وف ایرانی