رفتن به محتوای اصلی
x

وضعیت آلودگی هوای شهر اصفهان در برنامه تلوزیونی "تفاوط"

روز جمعه 17 آذر 1402 برنامه تلوزیونی "تفاوط" از شبکه اصفهان، با موضوع وضعیت آلودگی هوای شهر اصفهان پخش شد. مهمانان این برنامه گفتگومحور آقای دکتر حسین مرادی، عضو هیئت علمی و مدیر گروه محیط زیست دانشگاه صنعتی اصفهان و آقای مهندس بابک صادقیان، رئیس اداره پایش و امور آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان بودند.

شهر اصفهان‌ در سالهای اخیر‌، جزو آلوده ترین شهرهای ایران بوده است‌. حضور صنایع سنگین و حمل و نقل گسترده وسایل نقلیه سبک و سنگین، از عوامل اصلی به وجود آوردنده این وضعیت، هستند. از سوی دیگر، توپوگرافی این شهر و وقوع وارونگی دمایی در نیمه دوم سال شرایط را بسیار پیچیده کرده است.

در این برنامه ، هردو مهمان، به  نقش توپوگرافی وشرایط خاص اقلیمی اصفهان، در وضعیت کنونی آلودگی هوای این شهر تاکید داشتند. همچنین، چالش همیشگی سهم بندی عوامل مختلف ایجاد کننده ی آلودگی هوای شهر اصفهان، مورد بحث قرار گرفت.

مهندس صادقیان، اثر حمل و نقل را در ایجاد چنین وضعیتی، افزون تر از سایر بخش ها دانستند و با ارائه آمار و مثال هایی، نقش خودروهای فرسوده و وسایل نقلیه سنگین را چشمگیر توصیف کرده و نیز، عنوان کردند که بخشی از این وسایل نقلیه سنگین، وابسته به صنایع اطراف شهر اصفهان بوده و بخش دیگر، وسایل نقلیه عبوری در مسیرهای ترانزیتی اصفهان، می باشند.

دکتر مرادی اما نقش صنایع سنگین پیرامون شهر اصفهان را موثرتر از حمل و نقل دانسته و تاکید کردند که تا به حال چنین ترکیب و چیدمانی از صنایع آلاینده، در هیچ نقطه ی دیگری از ایران، کنار هم نبوده است و برای اثبات این ادعا، به ایراد مثال ها و شواهد متعددی از دیگر شهرها پرداختند.

تحت نظارت وف ایرانی