رفتن به محتوای اصلی
x

بزرگداشت روز زاینده رود با حضور قهرمان پارا المپیک

چهارمین نشست زیست‌بوم گفت و گو در در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان با عنوان گرامیداشت روز زاینده‌رود در تاریخ ۱۶ مهرماه 1403 با تجلیل از دکتر علیرضا مختاری قهرمان پارا المپیک ۲۰۲۴ و حضور دانشجویان و اساتید برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، دکتر مهدی بصیری، بنیانگذار حمعیت پیام سبز و عضو بازنشسته هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در این نشست با بیان اینکه اولین مسئله در خشکی رودخانه زاینده‌رود عدم تراز مصارف و منابع است افزود: توسعه ناپایدار و بیش ازظرفیت باعث خشک شدن رودخانه شده است و در کشور این مشکل در حوضه های آبخیز مختلف به دلیل توسعه ناپایدار در مناطق کشاورزی، شهری و صنعتی منجر به عدم تعادل در میزان تولید و مصارف منابع طبیعی شده است.

وی در ادامه بیان داشت: عدم مدیریت صحیح آبخیزداری، کشت برنج و نیشکر در زمین‌های نامناسب، توسعه صنایع و کارخانه‌ها در مناطق کویری و افزایش جمعیت در مناطق مختلف کشور این بحران را در سطح ملی تشدید می‌کند.

در حاشیه جلسه دکتر نورالله میر غفاری، رئیس دانشکده منابع طبیعی و عضو هیئت‌علمی گروه محیط‌زیست دانشگاه صنعتی اصفهان، با بیان اینکه در تقویم روز ۱۸ مهرماه به‌عنوان روز زاینده‌رود انتخاب شده است اظهار داشت: زاینده‌رود به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رودخانه‌های فلات مرکزی که در دهه اخیر به علت توسعه ناپایدار با بحران خشک شدن روبه‌رو است و پیامدهای زیستی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دارد.

میر غفاری ادامه داد: مهم‌ترین نقش دانشگاهیان در حوضه زاینده رود آموزش و پژوهش و ارائه طرح و برنامه‌های احیا رودخانه زاینده‌رود و حفظ اکوسیستم طبیعی است.

رئیس دانشکده منابع طبیعی مطرح کرد: دانشکده منابع طبیعی با تعریف پایان‌نامه‌های دکتری و طرح‌های پژوهشی در حوضه آبخیز زاینده‌رود، پوشش گیاهی، مطالعات کیفیت منابع آب زاینده رود و تالاب بین المللی گاوخونی در این زمینه پیشتاز بوده است.

تحت نظارت وف ایرانی