رفتن به محتوای اصلی
x

برگزاري نشست علمی - تخصصی چالش‌ها و فرصت‌های منابع طبیعی و محیط ‌زیست ایران در آستانه ورود به قرن پانزدهم

نشست علمی - تخصصی چالش‌ها و فرصت‌های منابع طبیعی و محیط ‌زیست ایران در آستانه ورود به قرن پانزدهم، با تلاش هيات رييسه دانشكده منابع طبيعي با حضور متخصصان و اندیشمندان عرصه محیط ‌زیست  به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان با حضور مسئولین و متخصصان این حوزه در تاريخ ۱۸ اسفندماه از ساعت 8 صبح الي 13 برگزار شد.

در ابتداي جلسه، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان در آئین گشایش این نشست ملی، با بیان اینکه بشر به‌واسطه توسعه، تخریب‌هایی در محیط ‌زیست و به‌خصوص در زمینه منابع طبیعی ایجاد کرده است؛ افزود: در طول دهه‌های گذشته شاهد رشد جوامع بودیم اما از اصول توسعه به مفهوم واقعی پیروی نشده است.

وی با تأکید بر اینکه مسئله مهم امروز دانشگاه در حوزه محیط ‌زیست  بهبود این شرایط و جلوگیری از تخریب بیشتر محیط ‌زیست  است؛ افزود: خسارت‌های ناشی از توسعه نامتوازن را امروز در فرونشست زمین، پیشروی بیابان‌ها، ازبین‌رفتن و تهدید گونه‌های زیستی و جانوری، نابودی ذخایر ژنتیکی گیاهان، خشک‌شدن تالاب‌ها و منابع آبی زیرزمینی شاهد هستیم.

در ادامه جناب آقاي دکتر نورالله میرغفاری رئیس دانشکده مهندسی منابع طبیعی نیز ضمن عرضا خوش آمد به مهمانان حضوري و مجازي، با اشاره به فرصت مغتنم هفته منابع طبیعی و قرارگرفتن در آستانه ورود به قرن جدید، برای برگزاری این نشست بیان داشت: مهم‌ترین پیامی که گردش‌های زمانی چون سده و قرن برای ما دارد، بازاندیشی و تفکر مجدد در سبک زندگی فردی و اجتماعی است. ايشان با اشاره به اینکه توسعه با تخریب طبیعت در قرن ۱۴ آغاز شد و تا امروز که در پایان قرن هستیم، وضعیت دشوار محیط ‌زیست را شاهد هستیم ادامه داد: رویکرد منفعت‌گرایانه و سودجویانه بستری فراهم کرده که منابع طبیعی امروز دچار بحران شود. رييس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان شناخت و ارزیابی مسیر طی شده را یکی از ابزارهای تغییر رویکردها دانست و تصریح کرد: با وجود مشکلات موجود، یکی از هدف‌های این نشست بررسی ظرفیت‌ها و فرصت‌های کم‌نظیری است که در این قرن به‌دست‌آمده تا بتوانیم در قرن ۱۵ از آن به نفع محیط ‌زیست بهره‌مند شویم.

جناب آقاي دکتر میرغفاری فرصت‌هایی همچون، استقلال، امنیت، اقتدار سطح سواد بالای جامعه، وجود نسل جدید مطالبه‌گر و تحصیل‌کرده را موتور محرکه عصر ارتباطات دانست و بیان داشت: رسالت دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان، در این نشست ارزیابی دقیق، علمی و روشمند تحولات یک قرن اخیر، با بهره‌مندی از نخبگان دانشگاهی است .

در بخش‌هاي بعدي این نشست علمی تخصصی سخنرانان علمي به ترتيب به بيان ديدگاه هاي خويش پرداختند و در پايان جلسه به پرسش هاي شركت كنندگان پاسخ دادند. گفتنی است در این نشست علمی - تخصصی اساتید و محققانی از دانشگاه‌های کشور همچون دکتر حسین بارانی استاد دانشگاه گرگان، دکتر تقی شامخی استاد دانشگاه تهران، دکتر مسعود منصور رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، دکتر عماد افروغ جامعه‌شناس برجسته، دکتر فرشاد مؤمنی اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران، دکتر مهدی طغیانی، نماینده مجلس شورای اسلامی و دکتر مهدی بصیری استاد دانشگاه صنعتی اصفهان به ایراد سخنرانی و بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

1234567

 

تحت نظارت وف ایرانی