رفتن به محتوای اصلی
x

 گزارش بزرگداشت روز جهانی شیلات

 

گردهمایی روز جهانی شیلات مورخ 30 آبان ماه 1400، در سالن سمینار دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان با حضور جناب دکتر ابراهیمی عضو هیئت علمی دانشکده، جناب مهندس عباسی مدیر امور شیلات و آبزیان استان اصفهان به صورت حضوری و جناب دکتر آق موسس و رئیس انجمن آبزی پروری ایران، جناب مهندس اسماعیلی فعال حوزه آبری پروری به صورت مجازی برگزار گردید. در این جلسه مفتخر به حضور جناب آقای دکتر میرغفاری رئیس دانشکده مهندسی منابع طبیعی، دکتر بیرقدار و دکتر درافشان از اعضای  هیئت علمی دانشکده، نیز بودیم.

در ابتدای امر برنامه با صحبت های جناب آقای دکتر ابراهیمی آغاز شد.

ایشان ضمن تبریک روز جهانی شیلات، فرمودند: اعلام سال 2022 را به عنوان سال بین المللی آبزی پروری و ماهیگیری خرد را  به فال نیک می گیریم زیرا که پیشنهاد بسیار مهمی است و نشان از  اهمیت و توجه  بیشتر به صنایع شیلاتی و آبزی­پروی در سراسر دنیا دارد. دانشجویان علاقمند و با انگیزه، سرمایه گذاران  و علاقه مندان بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در زمینه شیلات در  کشور مهمترین سرمایه های شیلاتی محسوب می شوند. این سرمایه ها تامین کننده و یا تضمین کننده ی توان پیشرفت  و ارتقای  جایگاه  شیلات در کشور هستند، جلب مشارکت بخش خصوصی  به عنوان بازوی اجرایی  و میدان عملکرد در زمینه های شیلاتی می تواند در راس هرم برنامه ریزی ها باشد. در طول سالیان اخیر با چالش های بزرگی در صنعت شیلات مواجه شدیم، از جمله موارد میتوان به محدودیت منابع آبی و وابستگی به خارج از کشور اشاره کرد. کاملا مشخص است هرگاه با چالشی  مواجه می شویم با توجه به بزرگی  و عمق تاثیر گذاری آن چالش بر فعالیت ها، انسان تلاش می کند راه های جدیدی پیدا کند که منجربه شکوفایی های جدیدی میشود. امید است که فعالیت هایی در این زمینه برای شکوفایی صورت بگیرد.

در ادامه جناب مهندس عباسی  نیز صحبت هایشان  را  در مراسم  ارائه  نمودند.

 ایشان ابراز امیدواری کردند که درکنار یکدیگر با  رفع چالش ها و استفاده  از پیشنهاداتی که جناب دکتر ابراهیمی فرمودند، به دستاوردهای خوبی برسیم. اهداف شیلاتی در راستای تولید پروتئین با ارزش جامعه  شامل صید و آبزی پروری است. همچنین اهداف بزرگتر ارتقای سلامت جامعه با فرهنگ سازی مصرف آبزیان که الحمدلله  دستاورد های خوبی را در سه دهه اخیر داشته است. در استان های داخلی  دستاورد ها را به طور خلاصه  به شرح  زیر میتوان  بیان کرد:  

تولید بیش از ده هزار تن آبزیان خوراکی در استان اصفهان، اشتغال  بیش از ۴ هزار نفر در این عرصه، کسب رتبه اول شیلات استان در زمینه تولید ماهیان زینتی، تولید تخم چشم زده  تماما ماده ماهی قزل آلای رنگین کمان برای اولین بار در استان اصفهان، صادرات آبزیان که بصورت بسته بندی عرضه می شود.

در ادامه جناب دکتر آق فرمودند:

چیزی حدود90 میلیون تن تولید از صید و صیادی از منابع طبیعی در دنیا را شاهدیم. ولی نمودار آبی آبزی پروری درسال 1990 با یک شیب تند رو به رشد بوده الان از صید و صیادی عبور کرده و پتانسیل و ظرفیت های بسیار بالا این صنعت را می توان مشاهده کنیم. حوزه آبزی­پروری هم از نظر اقتصادی و هم از نظر اجتماعی از جایگاه بسیار بسیار ارزشمندی برخوردار است. ما پتانسیل های کم نظیر در داخل کشوردر آبزی پروری داریم.آبهای دریای آزاد در جنوب در سرتاسر مرز جنوب کشور،  ‌دریای خزر در شمال،  صدها یا هزاران منابع آب شیرین در داخل کشور هم شور هم شیرین وجود دارد، تعداد زیادی مراکز پژوهشی شیلاتی در کشور تشکیل شدند ولی متاسفانه ارتباط دانشگاه با صنعت هنوز که هنوزه ایجاد نشده است.

راهکارهای توسعه آبزی پروری در کشور:

ما باید از روش های مدیریتی  پیشرو در صنعت آبزی پروری استفاده بکنیم، ما باید از تجربیات بین المللی استفاده بکنیم، هم از شرکت های موفق خارجی و هم داخلی. پلتفرم تکنولوژی و آبزی پروری در اروپا و  یکی از دانشگاه  های بلژیک  یکی از پیش قدم های بوجود آورنده  این پلتفرم در اروپا بوده که جایگاه بسیار قوی را در صنعت آبزی پروری در اروپا بر عهده دارد و توانست تمام ذی نفعان را جمع بکند اما خب به تدریج این ذی نفعان را که جمع کردند در بخش های مختلفی که گفته می شود عرض می کنم .

‏شناسایی چالش ها و یا موضوعات خاصی در زمینه آبزی پروری مهم است در ارتباط با توسعه و ارتقای سیستم های آبزی پروری، از متخصصین ذی نفع دعوت می کنند می نشینند و در ارتباط با همان چالشی که شناسایی شده می آیند روی آن بحث می­کنند، در اروپا مثل ما یک سازمان شیلاتی که وزارت باشد وجود  ندارد و بخش خصوصی بسیار قوی است و سیستم حکومتی حمایت های قوی را انجام می دهد این ها را هم به طرف سیستم سوق می دهند. این ها هدف را به سیستم سوق می دهد و آن سیستم حمایت میکند تا بتوانند برنامه های کلانی که پیش بینی کردند به سرانجام برسانند.

 ‏رمز موفقیت گروه:

 ‏همکاری های بین المللی، ‏استفاده از منابع بین‌المللی برای اجرای پروژه‌های مشترک، اقدام مستمر برای ظرفیت مستمر و برگزاری کارگاه‌های نوآوری در کشورهای مختلف با توجه به نیاز صنعت در هر کشور، برنامه تبادل متخصصین و صاحب نظر بین خودشان وسایرنقاط  دنیا، اجرای پلتفرم های پایلوت در کشورهای آسیای جنوب شرقی  ویتنام، تایلند و بنگلادش، استفاده از شخصیت های علمی تاثیر گذار در صحنه بین المللی .

پس ما با توجه به چنین شرایطی  نیاز داریم که در سیستم مدیریتی تغییرات بدهیم، که یک ضرورت اجتناب ناپذیر هست.

تشکیل مرکز نوآوری صنعت آبزی پروری ایران با حمایت سازمان شیلات و باحضور نمایندگان:

پرورش دهندگان و مراکز تکثیر، کارخانه های تولید خوراک آبزیان، مراکز تولید داروهای آبزیان، مراکز تولید تجهیزات شیلاتی، سازمان دامپزشکی، دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و انجمن‌های علمی، موسسه تحقیقات شیلات، متخصص بین المللی ، سازمان شیلات ایران.

 ‏این نمایندگان باید باشند که یک برنامه ریزی جامعی را در ارتباط  با حل چالش های موجود در کشور انجام دهیم. چون همه ذینفع هستند. در راستای  تدوین برنامه برای ارتقای کیفی و کمی فعالیت ها چون شیلات ایران  یک سازمان دولتی است باید پیگیری سیاست های کلان را براساس این برنامه  انجام دهند. قطعا اگر چنین کاری شود می‌توان تحول عظیمی در توسعه و ارتقای فعالیت های شیلاتی در کشور انجام دهیم. دانشگاه ها متخصصین خوبی  در کشور داریم حیف است از این نیروها استفاده نکنیم.

صحبت های مهندس اسماعیلی:

ایشان در ارتباط با واحد های درسی دانشجویان شیلات فرمودند واحد­های درسی که می­گذرانید لازم هست ولی کافی نیست. آخرین آمار جدید ارائه شده سال 1399 مجموع صید و آبزی­پروری یک میلیون و دویست هزار تن است. ما به 55 کشور جهان صادرات داریم. تولید آبزیان در رتبه سوم تولیدات داخلی را بعد از پسته و لبنیات به خود اختصاص داده است. رشد آبزی­پروری به شدت صعودی است. شما در رشته ای وارد شدید که یک افق قوی دارد و منافع ملی بزرگی دارد.

برای اینکه بتونید در بخش خصوصی جذب شوید چند نکته مهم هست: دانش پایه ای ، اطلاعات روز ، علاقه و آمادگی به عرصه اجرایی ، دوره های آموزشی کوتاه مدت لازم وضروری، کار آموزی، برقراری ارتباط با فعالین داخلی و خارجی، زبان انگلیسی، کامپیوتر.

کلیدهای موفقیت در مراکز تولیدی:

جدیت در کار، مشاوره با کارشناسان خبره، مراجعه به منابع روز ،همفکری با سایر کارشناسان، ‏حفاظت از سرمایه شرکت، دوستی و همراهی با کارگران، ارایه راه حل های افزایش بهره وری به مدیر شرکت، عدم مقایسه درآمدخود با درآمد شرکت، تعهد و وفاداری به شرکت، آموزش نیروی انسانی.

 

123

 

456

 

تحت نظارت وف ایرانی