رفتن به محتوای اصلی
x

گزارش برگزاری پنجمین دوره اعطای جایزه محیط زیست

مقوله محیط زیست یکی از چالشهای مهم کشورهای دنیا به ­ویژه کشورهای در حال توسعه مانند ایران است. مباحث و مشکلات مختلف در زمینه­ های آب، خاک، هوا، تنوع زیستی و تغییر اقلیم گریبانگیر مناطق مختلف کشور است که نه تنها بر کیفیت زندگی مردم اثرات منفی به دنبال داشته است بلکه بحث توسعه کشور را با چالش رو به رو کرده است. در همین راستا یکی از رسالت های جامعه علمی کشور به ویژه دانشگاه­ها  علاوه بر تربیت نیروهای متبحر و آشنا به مقوله های مختلف محیط زیست، بررسی و پایش وضعیت موجود و ارایه راهکارهای علمی و عملی برای کنترل و رفع این چالشه و فرهنگ سازی در این زمینه به عنوان یکی از مهمترین رسالتهای دانشگاه است. در صورتی که دانشگاه­ها در این زمینه موفق عمل کنند یکی از مصادیق بارز اثرگذاری آنها بر جامعه نمود پیدا خواهد کرد.

در همین راستا و به منظور فرهنگ سازی در زمینه حفاظت محیط زیست و همچنین ایجاد انگیزه و روحیه در بدنه دانشجویی دانشگاهها برای گام برداری در جهت حفظ و ارتقای کیفیت محیط زیست، پنجمین دوره اعطای جایزه محیط زیست (ویژه دانشجویان دانشگاه­های سراسر کشور) که سال گذشته به علت شیوع ویروس کرونا برگزار نشده بود، به همت دانشگاه منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان و با همکاری و حمایت معاونت فرهنگی دانشگاه در دوم اردیبهشت 1400 همزمان با گرامیداشت روز جهانی زمین پاک (22 آوريل) به صورت مجازی برگزار شد. در این مراسم آقای دکتر میرغفاری رییس دانشکده منابع طبیعی ضمن اشاره به سوابق و اهمیت برنامه­ های اعطای جوایز ملی و بین المللی، بر شناسایی و معرفی دانشجویان در زمینه محیط زیست در راستای فرهنگ سازی در این بخش تاکید و اظهار امیدواری کردند که انشالله در سالهای آتی این برنامه نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح بین المللی برگزار شود. سپس آقای دکتر حشمتی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان  مطالبی را در رابطه با اهمیت، جایگاه و رسالت دانشگاه­ها در حل چالش های محیط زیستی کشور و توجه به شاخصهای توسعه پایدار در بخشهای مختلف به ویژه بخش صنعت ارایه کردند. همچنین ایشان با یادآوری شعار امسال روز زمین پاک مبنی بر احیای و بازیابی زمین،  نقش مهم دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی در زمینه حفظ محیط زیست و برنامه ریزی برای آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان به ویژه دانشجویان رشته­های فنی و مهندسی با این مقوله را مورد تاکید قرار داده و اجرای برنامه­­ هایی مانند اعطای جایزه محیط زیست را در ایجاد انگیزه در دانشجویان برای حرکت در مسیر حفظ محیط زیست و فرهنگ سازی در این زمینه مثمر ثمر دانستند.

در پایان برگزیدگان این برنامه  از بین شرکت کنندگان 18 دانشگاه کشور (شامل دانشگاه­های صنعتی اصفهان، صنعتی شریف، صنعتی شاهرود، تهران، فردوسی مشهد، شهید بهشتی، تربیت مدرس، تبریز، گرگان، کردستان، گیلان، شهید باهنر کرمان، محقق اردبیلی،کاشان، شهرکرد، شهید چمران اهواز، یاسوج و آزاد اسلامی نجف آباد) در سه محور 1- ابداعات، اختراعات و طرح های نوآورانه 2- رساله ها و پایان نامه ­ها و 3- انجمن­ها، گروه­ها و نهادهای علمی دانشجویی معرفی شدند.  از موضوعات برگزیده این دوره سیستم ترمز پاک (جمع آوری کننده ذرات آلاینده لنت ترمز)، کیسه­ زباله با قابلیت جذب و خنثی سازی  شیرابه، کلکتور خورشیدی حذف گازهای آلاینده، آیین دادرسی کیفری سبز، اولویت بندی حفاظتی مناطق لانه سازی لاک پشت پوزه عقابی در خلیج فارس و کنترل لاروهای آفت برگ خوار توت با استفاده از عصاره گیاه پنیر باد بودند.

لازم به ذکر است برنامه اعطای جایزه محیط زیست (ویژه دانشجویان) به پیشنهاد گروه محیط زیست دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان و همزمان با گرامیداشت روز زمین (22 آوریل) از سال 1393 مطرح و اجرا شد. دوره های اول تا سوم این برنامه در سطح دانشگاه و دوره چهارم با یک وقفه یکساله در سطح دانشگاه­های استان اصفهان و با مشارکت معاونت فرهنگی دانشگاه در سال 1398 برگزار گردید. امسال نیز پنجمین دوره این مراسم در سطح دانشگاه­ های کشور برگزار گردید. این مراسم هر ساله همزمان با روز زمین پاک در اردیبهشت ماه برگزار می شود.

 

مسوول برگزاری پنجمین دوره جایزه محیط زیست (دانشجویی): دکتر محسن سلیمانی، عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشکده منابع طبیعی

 

لینک کلیپ برگزیدگان:

https://iutbox.iut.ac.ir/index.php/s/wp4WDz8PdAKWEQw

۱

123

 

تحت نظارت وف ایرانی